Suoraan sisältöön

PYÖRÄPYSÄKÖINNIN TOTEUTTAMINEN KAUPPAKADULLA VÄLILLÄ GUMMERUKSENKATU - VAASANKATU

Jyväskylässä pyöräily on erittäin suosittu kulkumuoto varsinkin kesällä. Ympäri vuoden pyöräilevien määrä on myös kasvussa talvisään lämmetessä. Pyöräilyn suosion myötä tarve kunnollisten pysäköintimahdollisuuksien turvaamiseksi keskustassa lisääntyy.

Pyöräpysäköintiä ja sen laatua keskustan katualueilla on pyritty parantamaan kysynnän mukaan. Vuonna 2003 tehtiin suunnitelma keskustan pyöräpysäköinnin lisäämiseksi ja parantamiseksi. Tällöin keskustaan uusittiin telineitä ja hankittiin pyöräkatoksia asema-aukiolle ja vanhan rautatieaseman alueelle. Väinönkadun pysäköintitaloon saatiin myös pyöräpysäköintipaikat 30 polkupyörälle. Kävelykadun käyttösuunnitelmaan tehtiin myös muutos pyöräpysäköinnin sallimiseksi kadun pituussuunnassa. Vuonna 2007 pyöräpysäköintiä lisättiin Keskustielle yhteistyössä kadun varren kiinteistöjen kanssa. Kiinteistöt hankkivat telineet ja kaupunki vastasi niiden asentamisesta. Keskustan pyöräpysäköinnin lisäämisessä ongelmana on vapaan katutilan löytäminen pysäköinnin mahdollistamiseksi.

Keväällä 2008 kaupunkisuunnittelulautakunnassa oli käsiteltävänä valtuustoaloite keskustan pyöräpysäköinnin lisäämiseksi, ja siinä yhteydessä luvattiin laatia koko keskusta-aluetta kattava tarkastelu pyöräpysäköinnin mahdollistamiseksi entistä paremmin. Tämän tarkastelun tuloksena on laadittu tämä katusuunnitelma pyöräpysäköinnin lisäämiseksi keskustan yläpäässä, jossa on paljon erilaisia palveluita pyöräileville asiakkaille.

Suunnitelmassa esitetään pyöräpysäköinnin toteuttamista kolmeen kohtaan Gummeruksenkadun ja Vaasankadun välille. Suurin pysäköintipaikka 48 pyörälle sijoittuu Kauppakatu 1-3 kohdalle ennen Vaasankadun liittymää. Kyseisellä kohdalla ajorata on noin 13 metriä leveä, koska siinä on aiemmin ollut oikealle kääntyvä kaista. Suunnitelmassa esitetään ajoradan kaventamista siten, että reunakivilinja suoristetaan koko korttelin matkalle samaan linjaan. Uusittava reunakivi tehdään matalana myös nykyisen vinopysäköinnin kohdalle, ja korotettava alue päällystetään betonisin sidekivin. Reunakivenä käytetään graniittista luonnonkiveä. Järjestely parantaa pyöräpysäköinnin lisäksi myös katukuvaa.

Toinen kohde on R-kioskin kohdalla ennen Cygnaeuksenkadun liittymää. Pyörätelineet 24 pyörälle on sijoitettu ennen liittymää olevalle korokkeelle ajoradan ja jalkakäytävän väliin.
Kolmas kohde sijaitsee FotoSaarisen edessä, jossa kaksi autopaikkaa esitetään muutettavaksi pyöräpysäköinnille. Telinepaikkoja kohteeseen saadaan yhteensä 15 polkupyörälle. Pysäköintipaikka rajataan ajoradasta matalla graniittisella reunatuella ja alue päällystetään betonisilla sidekivillä.

Kaikki pyörätelineet on suunniteltu toteuttavaksi aitamallisilla telineillä, joihin pyörät voi pysäköidä vain yhdestä suunnasta. Näin pysäköintialueet pysyvät siistin näköisinä ja selkeinä käyttää.

Pyöräpysäköintipaikkojen toteuttaminen esitetyssä laajuudessa Kauppakadulle maksaa arviolta noin 50 000 euroa. Yhdyskuntatekniikan investointien budjetissa vuodelle 2009 ei ole varattu erillistä määrärahaa pyöräpysäköinnin rakentamiselle, mutta esitetyt kohteet voidaan toteuttaa nimeämättömille pienille kohteille varatusta määrärahasta.

Suunnitelmat olivat julkisesti nähtävillä Rakentajantalon palvelupiste Hannikaisessa 17.2. – 3.3.2009.

Lisätiedot: rakennuttajainsinööri Timo Vuoriainen, puhelin (014) 625 480

Kohde 6, Kauppakatu 1-3 (pdf)

Kohde 7, Kauppakatu 8 (pdf)

Kohde 8, Kauppakatu 14 (pdf)

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 • Sivun alkuunTietoja sivustosta